Lessen

Pilates

Pilates

De Pilates Methode, ontwikkeld door de legendarische Joseph Pilates, is een oefenmethode voor het gehele lichaam. In de methode wordt gewerkt naar het vinden van de ultieme balans tussen body en mind, en tussen kracht, souplesse, ademhaling en controle.

Door het trainen van de buikspieren, rugspieren, bekken- en bilspieren wordt de hele wervelkolom en het bekken gestabiliseerd. Dit resulteert in een krachtig, soepel lichaam en gestroomlijnde spieren, een goede houding en een groot bewustzijn van je lichaam.

Wat maakt de Pilates Methode anders?

Jospeh Pilates geloofde dat correct uitgevoerde oefeningen helpen om klachten van bijvoorbeeld de lage rug te voorkomen. Het gaat altijd om een combinatie van kracht en flexibiliteit van het lichaam. Dit is in alle lichaamshoudingen zoals zitten, staan en lopen belangrijk. Tijdens de Pilateslessen leert men de juiste spieren te gebruiken en te versterken en kan men dagelijkse activiteiten zoals rechtop staan, zitten en tillen makkelijker en rugvriendelijker uitvoeren. Voor elk persoon verschillen de aandachtspunten tijdens de Pilateslessen, iedere oefening wordt aangepast aan de behoefte van het lichaam.

De methode gebruikt zes elementen:

  • Concentratie: Met volle aandacht, concentratie en toewijding trainen om de maximale waarde en het maximale resultaat van elke oefening te kunnen krijgen.
  • Centreren: De concentratie fysiek naar het centrum van het lichaam brengen en met de juiste energie de oefeningen aansturen vanuit het centrum van kracht, oftewel vanuit de 'Powerhouse'.
  • Controle: Iedere Pilates oefening moet gecontroleerd uitgevoerd worden en elk lichaamsdeel heeft een eigen functie.
  • Precisie: In pilates wordt het bewustzijn in elke beweging vastgehouden. Er is een exacte positionering van de gewrichten ten opzichte van elkaar, dit vraag veel coordinatie.
  • Vloeiende bewegingen: In de training worden de oefeningen op een vloeiende manier aaneengeschakeld. De souplesse en gratie van de bewegingen zorgen voor energie die moeiteloos door het lichaam stroomt.
  • Ademhaling: Joseph Pilates legde veel nadruk op correcte ademhaling om zo de longcapaciteit te vergroten en het re-integreren in de oefeningen.

Voor wie is de Pilates Methode?

Pilates is toegankelijk voor iedereen of ze nu jong of oud zijn, topatleet of niet. Iederen die bewust met zijn lichaam wil omgaan, zijn of haar spieren in balans wil brengen, zijn of haar houding wil verbeteren en zichzelf fitter wil gaan voelen. Het is een doeltreffend hulpmiddel om preventief te werken, maar kan ook als revalidatie worden gebruikt na blessures, na het beƫindigen van reguliere behandelmethoden.

Het trainingsresultaat:

  • Een sterk, slank en lang lichaam
  • Verbeteren en beheersen van lichaam, ongeacht de huidige conditie
  • Voorkomen van of snellere genezing van blessures
  • Revalideren van een operatie of blessure
  • Uitdaging in de sportroutine
  • Pilates is een ideaal alternatief voor ieder die conventionele training niet aankan vanwege lichamelijke klachten, maar ook uitdagend genoeg voor iedere sporter.