Dry needling

Dry Needling is een behandelmethode die wordt toegepast voor de behandeling van chronische pijn en myofasciale problemen; stijfheid en pijn in de spieren. Kenmerkend voor deze problematiek zijn 'triggerpoints': drukgevoelige plaatsen in de spieren.

Als er sprake is van pijn, reageert de spier gevoelig op prikkels zoals rek, koude en druk. Deze overgevoeligheid in de spier uit zich in het ontwikkelen van verharde pijnlijke punten, ook wel spierknopen of trigger points genoemd. Deze spierknopen zijn lokaal pijnlijk, maar kunnen ook uitstralen in de omliggende gebieden. Zo kan spierpijn in de nek ook hoofdpijn veroorzaken.

Tijdens de behandeling wordt gebruikgemaakt van dunne naalden. Deze worden gebruikt om een zogenaamde "release" van de spier te verkrijgen. De spier wordt geprikkeld met een erg dunne naald. In eerste instantie ontstaat een reflexmatige verkramping van de spier. Die wordt door de patiënt waargenomen. De bedoeling is dat naderhand de spier loslaat. Dat kan direct zijn, maar kan ook pas later optreden. Meer ontspanning in de spier betekent dat de doorbloeding kan toenemen en herstel kan optreden. De mobiliteit in de aanliggende gewrichten kan verbeteren.

Het uiteindelijke doel van Dry needling is dat de "overgevoeligheid" zich geleidelijk herstelt. De patiënt ervaart na een Dry Needling behandeling naast pijnvermindering meestal direct een voelbare daling in de spierspanning en een verbeterde beweeglijkheid en kracht in betrokken spieren.

De behandeling valt onder de reguliere zorg van een fysiotherapeut en wordt dus, indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, vergoed door de verzekeraar.